Feeds:
Posts
Comments

Archive for August 6th, 2009

6.08.09.

2009-ta.

6. avgust

8:05

Neko je rekao za Česlava Miloša da je kontinent. Ako mi želite vjerovati na riječ, moja avanturistička lutanja tim ogromnim kopnom započeta su Ketmanom potpuno slučajno, traju do dan-danas i potvrđuju mišljenje da se, možda, radi o kontinentu. Kažem, možda, jer nijesam siguran da je iko ikad iscrtao njegovu konačnu mapu, makar ja na nju nijesam naišao, niti da će to crtanje ikad ikome poći za rukom.

Ima nešto magično u tome: tačno u trenutku kad se popnete na uzvisinu za koju pomislite da je konačan Kraj, sami rub nepreglednog prostora, pred vama pukne novi uzbudljivi vidik, pa u srebrnoj izmaglici, negdje daleko, vidite nove planinske vrhove okićene zvijezdama koje na vaše oči blijede i nestaju, topeći se u Plavo. A činilo vam se, do malo prije, da sa vrha ovog brda, čiju je tačnu lokaciju naveo i  Njegoš, samo li se na njega popnete, možete ih, trepetljike, rukom dohvatiti, možda čak i brati…

Meni se ova Ljepota redovno dešava a cik zora, u onom trenutku kad se sve vidi, a Sunce još nije izaslo…

I tako sam, lutajući u onom smislu kad se stalno nalazite u jednoj tački uprkos stalnom kretanju, a iz nje, iz te tačke, hoćete da jurnete istovremeno na sve strane, da vam što, slučajno, ne promakne, jer strast novoga je velika, i pohotna i gladna kao zvijer, naišao sam na jednu zanimljivu kutijicu, otvorih je, kad tamo Ali-Babino blago: pjesma koja se zove „Šta sam sve naučio od Žane Erš?“ Evo je:

1. Da je razum veliki dar božji i da treba verovati

u njegovu sposobnost poznavanja sveta.

2. Da su se varali oni koji su podrivali poverenje u ra-

zum, navodeći od čega on zvisi: od borbe klasa, od libida, od snage volje.

3. Da treba da budemo svesni svoje zatvorenosti u krugu

sopstvenih doživljaja, ipak, ne zato da bismo svodili

stvarnost na snove i priviđenja svog uma.

4. Da je istinoljubivost dokaz slobode, a po laži se prepo-

znaje ropstvo.

5. Da je pravi stav prema biću poštovanje, zato treba iz-

begavati društvo osoba koje ponižavaju život svojim sar-

kazmom i hvale ništavilo.

6. Da, makar nas optuživali za aroganciju, u duhovnom životu

obavezuje načelo stroge hijerarhije.

7. Da je rđava stvar intelektualaca dvadesetog veka bila

„baratin“ ili neodgovorno blebetanje.

8. Da u hijerarhiji ljudskih radnji umetnost stoji iznad fi-

lozofije, ali loša filozofija može da pokvari umetnost.

9. Da postoji objektivna istina, znači, da je od dve oprečne

tvrdnje jedna istinita, druga lažna, s izuzetkom određenih

slučajeva, kad je održavanje protivurečnosti dozvoljeno.

10. Da smo, bez obzira na sudbinu verskih ispovesti, du-

žni da sačuvamo „filozofsku veru“, odnosno veru u tran-

sedenciju, kao bitnu odliku naše ljudskosti.

11. Da vreme isključuje i osuđuje na zaborav samo ona

dela naših ruku i uma koje će se pokazati kao nekorisna u

podizanju, iz veka u vek, velike zgrade civilizacije.

12. Da u svom životu ne smemo da se predajemo očaja-

nju zbog svojih grešaka i grehova, jer prošlost nije zatvo-

rena i dobija smisao koji joj daju naša kasnija dela.

(Česlav Miloš, DRUGI PROSTOR, Paidea Beograd, 2007, prevod LJUBICA ROSIĆ)


Sve, ama baš sve što je u ovoj pjesmi rečeno predstavljalo je i predstavlja najvažniji dio mojeg duhovnog inventara, „radilo“ je kao moj unutrašnji kompas čiju sam iglu bespogovorno slijedio i slijedim.

Ovo je rečeno i navedeno zbog konačnog i potpunog razumijevanja između nas, mene i Tebe koji/a čitaš ove redove…

Read Full Post »